Otse põhisisu juurde

SmartCamera

Võimalus õppida nutikaamera funktsioone. Nutikaameraid kasutatakse tööstuses, liikluses, meditsiinis ja mujal juba päris palju.

Nutikat kaamerat saab soetada nii eraldi kui ka suurema komplekti (Asjade internet - õppekomplekt ja Asjade internett - robootikakomplekt) koosseisus. Mõõtudelt pisut alla 5 cm (48mm) külgedega ja umbes 2 cm paksusega. Kaameraga on kaasas tavaliselt sama suur aku, värvilised pallikesed, triipkoodide kaardid ja hulk juhtmeid. Isegi roboti külge ühendatuna vajab kaamera lisaks oma toidet. 
Kaamerale on sisse ehitatud ka kolm tugevat LEDi, millega vajadusel oma teed valgustada.

Olen suutnud kaamera tööle saada koos CyberPi kontrolleri ja mBot (1) robotiga. HaloCode kontrolleriga ma pole veel katsetanud. mBot2 roboti puhul ei ole ma avastanud veel pistikut, kuhu kaamerat ühendada saaks. Pistik, mille kaudu CyberPi kaameraga ühendada, jääb kontrolleri ühendamisel robotiga sellisesse kohta, et ükski juhe sinna enam ei mahu. Ka juhendites ja videotes on SmartCameraga koos kasutatud vanemat mBoti mudelit.
Ilmselt Makeblocki enda poolt loodud või toetatud lehekülg, kus kõik parameetrid ja muu inglise keeles kirjas on:  http://docs.makeblock.com/halocode/en/mbuild/hardware/sensors/smart-camera.html

Kaamera suudab tuvastad värve, triipkoode ja eseme asukohta kaadris ning sellele vastavalt saab kontrollereid ja roboteid panna reageerima. Programmeerimiskeskkonnas peab kaamera eraldi menüüsse lisama. Kui korraga on seadmete nimekirjas erinevad kontrollerid, siis igale kontrollerile tuleb kaamera eraldi lisada.

Selleks, et arvuti ekraanil näha SmartCamera pilti, tuleb lisaks alla  laadida ja lahti pakkida veel üks programm: PixyMon https://pixycam.com/downloads-pixy2

Läbi selle programmi saab arvutist vaadata SmartCamera pilti ja ka näha mismoodi kaamera "mõtleb" või "näeb". Kaamerapildile tekkivad jooned ja saab märkida aladena elemente, mida kaamera hiljem jälgima hakkab.




Juhtmed on õpilastele võib-olla keerulisemad kasutada, kui klõpsudega standardjuhtmeid ja pesasid on kaameral 4 erinevat. Samas on need nüüd standardsemad pesad ja juhtmed (samad kui Arduinol ja teistel elektroonika vidinatel), mitte enam Makebloci eri. Kindlasti tuleb õpilastele korduvalt meelde tuletada, et nad jõudu ei kasutas ja pesasid ning juhtmeid ära ei lõhuks.

Töötemperatuur -10 - +55 *C. Võimalik on korraga “õpetada” sellele selgeks maksimaalselt 7 objekti või värvi. Värve on võimalik “õpetada” ka ilma arvutita. 

Värvi jälitamise programm

Seda programmi luues peab silmas pidama, et jälitatav objekt oleks konkreetse kujuga ja ühevärviline ja soovitavalt ümbritsevast keskkonnast erinevat tooni. Kõigepealt tuleb kaamerale õpetada, milline on värv, mida ta jälgima peaks. Kaamera suudab eristada seitset värvitooni.

Sisse programmeeritud värvide vastavus numbritele:

1-punane

2-oranž

3-kollane

4-roheline

5-cyan (sinakasroheline)

6-sinine

7-lilla

Kaamerale värvitooni “õpetamiseks” vajuta küljel olevat nuppu ning hoia objekti kaamera silma ees. LED tule värvid hakkavad vahelduma eelpool loetletud numbrite järjekorras. Kui oled jõudnud õige toonini lase nupp lahti JA VAJUTA KORRA KIIRESTI VEEL NUPULE.

Programm CyberPi kontrollerile ja rohelisele pallikesele:


Kahe pallikesega programm. Mul ei õnnestunud salvestada kolmandat kollasele mõeldud pesa, kuid ekraanile ilmuv tekst on õige. Ekraanipilt on tehtud, kui programm töötas. Sellest ka kollane raam programmi ümber.

Roboti liikumine kaamerasse paistva objekti asukoha järgi.

Programm mBot (1) le.


Joonejärgimine SmartCamera abil

PixiMon programmis saab valida joonejärgimise režiimi (mode / program)
mBoti programmeerides saab menüüst valida kohe joonejärgimise plokid.




Kasulikud lingid:

Venekeelne tunni ajaline põhjalik veebiseminari video: https://www.youtube.com/watch?v=ZtA8Q7TRN80

Idamaiste laste näideldud inglise keelne reklaamvideo smartcamerale. Sisaldab programmi seletust. https://www.youtube.com/watch?v=OIT0Gb8VdV0

 Joonejärgimise programm SmartCamera abil: https://www.youtube.com/watch?v=nAg6oHnR6aI





Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Masinõpe mBlock programmis

See on kõrvalpõige, mille jaoks tegelikult ühtegi robotit või lisaseadet vaja ei ole, piisab arvutist ja veebikaamerast, kuid seda saab seostada ka robotiga ehk kui tuvastada objekt 1, siis robot peab tegema midagi jne. Ilmselt peab robot töötama "Live" režiimis ja kontrollerisse laetud ning iseseisvalt kasutatuna ei pruugi programm tööle hakata.  Masinõppe jaoks tuleb “Sprite” ehk tegelase alt lisada õpetatava masin.       Menüüribale tekkib sinakasroheline mumm tähtedega TM Vajutades "Training model" nupule, saame alustada kaamera "õpetamist". Masinale saab "õpetada" korraga selgeks kolm objekti lisades igale neist antud objektist erinevate nurkade alt tehtud pilte. Igale objektile tuleb ka nimi anda. "Õpetamise" lõpetamisel vajuta valik "Use a model" TM menüüsse on nüüd tekkinud uued valikud. Programmis on vaja anda igale tulemile ka reageering. Ma valin muusika ploki ning annan igale tulemusele erineva helikõrguse. Kuna ka

mBot2

 mBot2 mBot2 on võrreldes varasema mudeliga säilitanud oma raami ja peamised mõõdud. Ultrasonic andur näeb huvitavam välja. Varasema valgusanduri asemel on "kõhu all" RGB värviandur. Läbipaistva korpuse alt paistab ümmargune aku ning kontroller CyberPi on lihtsalt eemaldatav ning seda saab robotist sõltumata kasutada ka teistes projektides. Programmeerides ei saa mBot2 lisada kui seadet (Device). Seadmena on programmeerida vaja CyberPi kontrollerit ning kõik ülejäänud moodulid (liikumine, ultrasonic, RGB värviandur, Smart camera...) tuleb igaüks eraldi lisada. CyberPi kontroller Varustatud värvilse ekraani, Joystick nupu, ruudu ja kolmnurga kujuliste nuppudega ning külje peal asuva kontrollnupuga, mida programmidesse ei panda ja millega saab programmi vajadusel katkestada. Sisse on ehitatud veel mikrofon, kõlar, kallutusandur ipm. Ekraani puhul on huvitav see, et kui vahepeal puhastamise käsku ai anna, hakkab see asju kuvama n.ö. mitmes kihis ehk üksteise peale. Mõned n

Neuroni andurid

 Neuroni andurid on magnetühenduste abil ühendatavad plokid / klotsid, mida saab kasutada nii iseseisvalt, kui ka programmeeritult või Codey Rocky robotiga ühendatult. Ühilduvad LEGO klotsidega ja kõigi Makeblocki poolt toodetud mehhaaniliste osadega, et luua suuremaid projekte. Müügil on kaks erinevat komplekti: Makeblock Neuron leiutajakomplekt on vähemate klotsidega. Lisatud on papist detailid ja projektide loomise õpetused.  https://www.insplay.eu/slides/slide/neuron-leiutajakomplekt-51 Makeblock Neuron loomelabori komplekt on kallis, kuid väga paljude rohkemate andurite ja täituritega. Saab kasutada loodusainete tundides aga ka kunstiõpetuses ja keeleõpetuses.  Neuroni komplektides olevaid klotse saab soetada ka eraldi. (Näiteks võib osta kahe toiteplokiga loomelabori komplektile lisaks LED maatriksi ja Funny Touch sensori, mis minu kogemuse põhjal kõige rohkem kasutust leiavad.) Ideid ainetundideks. Loodusõpetus.  Vaja läheb : toiteplokk, temperatuurianduri plokk ja andur, valgus