Otse põhisisu juurde

CyberPI

CyberPI on programmeeritav mikroarvuti, mis on mõeldud AIoT ja Pythoni õpetamiseks ja õppimiseks. CyberPI kontrolleri võib soetada endale eraldi, kuid ühtlasi on ta ka mBot 2 kontrolleriks. Natuke suurem kui tikutops, varustatud LED ekraani, Joysticku ja kolme nupuga. Lisaks on CyperPI sisse ehitatud WiFi, Bluetooth, kallutusandur, mikrofon, kõlar, LED tuled jpm. Kui siiani on USB ühenduseks olnud Micro, siis sellel kontrolleril on USB C. Programmeerida saab teda nii plokkidega (mBlock program) kui Python keele abil. Seadet saab kasutada autonoomselt, kui ühendada see alternatiivse toiteallikaga. Osades komplektides on kohe kaasas taskukilp, mis on ühtlasi nii aku kui ka lisajuhtmete pesad.

CyberPI programmeerimie mBlock programmiga.


Alustuseks ühenda seade arvutiga. Pead veidi kerima, et Connect nupukeseni pääseda. Kui vaja, tee uuendus.

      


  

Vaikimisi on programm kohe CyberPI le häälestatud. Võid lohistada vasakult menüüst plokke. Spetsiaalseid alustamise plokke kohe ei paista (peab allapoole kerima), kuid kohale lohistatud plokile klikates hakkab see LIVE režiimis koheselt tööle.

Audio plokid

Juba ette salvestatud helide mängimiseks vali plokk “play...until done”. Rippmenüüst saad jälle valida erinevid häälitsusi, mis on sarnased kõigile teistele Makeblocki robotitele. Saad kohe ka ise oma heli salvestada kasutades plokke “start recording”, peale teksti sisse lugemist “stop recording” ning seejärel kuulamiseks “play recording until done”.

Muusikapala loomine

Võid luua oma muusikapala, kasutades erinevaid audioplokke. Kõla on parem, kui näiteks HaloCode kontrolleril ja lisatud kõlaril. Saab lisada ka trumme.

Rippmenüüst saad valida trummi kõla ning valges alas määrata selle heli pikkuse. Rütm ei ole küll ideaalne (kipub maha mängimisel kokutama jääma), kuid siiski päris huvitav. Kui soovid pikemaks ajaks rütmi mängima (loopima) jätta, siis kasuta korduseid. (keri allapoole ja otsi “Control” menüü).

Helikõrguste määramiseks kasuta plokki 

Noodi numbrile (60) klikates avaneb klaviatuur, millelt saad valida heli kõrguse.


 
Ülemises servas olevate noolte abil saad liikuda oktavite vahel.

Nii näeb välja Gustav Ernesaksa laulu “Rongisõit” esimene pool.  Ideaalis võiks ju mängida lugu koos  kõrval oleva trummi saatega, kuid sedasi neid plokke käivitades hakkab programm mängima neid kordamööda ning mõlemad read jäävad kokutama ehk kontroller suudab korraga mängida ühte nooti, mitte akordi.

LED tuled


Kontrolleri ühes pikemas servas on LED tulede riba. Võid sellel mängima pana juba ette programmeeritud animatsiooni või luua selle ise. Võid programmi laadida kontrollerisse ja kävitada kontrollerist, mitte arvutist.

 

Stardiks vajalikud plokid saad “Events” (sündmused) menüüst. Rippmenüüst saad jälle valida erinevaid variante.

Programmi laadimiseks kontrollerisse vali “Upload” režiim.

Proovi teha programm, mis erineva Joysticku asendi puhul erinevalt käitub. Näiteks:

Võid sama tulemuse saavutada “if ... then” plokkide ja sensoritega.

Lohista Joysticku plokk If ja then vahel olevasse tumedamasse alasse ning muuda rippmenüüst joysticku asendit.

Loo oma LED värvikombinatsioonid.

Võid luua mitu erinevat värvikombinatsiooni vajutades salvestamiseks flopi kujutisele (tavaline märk salvestamiseks)

Selles plokis salvestub variant, mis OK vajutmisel aktiivne on. Võid ka vaadata, kuidas toimub animatsioon erinevate kombinatsioonide vahetamisel, kui vajutad kolmnurksele käivitusnupule.

Ära unusta korduse plokki, muidu saab programm nii ruttu läbi, et ei märkagi.

Button A on ruudu kujuline ja B kolmnurga kujuline.

Kallutusandur

Loo programm, kus kallutusanduri asendile vastavalt muutub LED tulede värv.

Võta “Events” menüüst plokid


 ja muuda rippmenüüst sensori asendit nii, et kõik suunad oleks esindatud. 

Lohista iga ploki alla LED tulede värvi plokk ja muuda värve vastavalt soovile.

Lae programm kontrollerisse ja katseta.


Juhtpuldi loomine

Loo programm, kus CyberPI juhib programmi ekraanil olevat pandakaru.

Kõigepealt loo programm, kus puldi või joysticku asend saadab sõnumi. Pane programm kordama, sest üks kord saab läbi enne, kui silmagi pilgutada jõuad.

Sõnumi leiad “Events” menüüst. Vali rippmenüst “new message” ning anna vastavalt joysticku asendile (kallutusanduri asendile) sõnumitele nimed “üles”, “alla, “vasakule” ja “paremale”. 

Vaheta “Devices” menüü “Sprites” menüü vastu.

Loo pandale programm, kus teatud sõnumi saamisel muudab ta asukohta vastavalt sõnumi sisule. Selleks vali plokk “when I recive ...” ja muuda rippmenüüst sõnumit, et kõik neli suunda oleks esindatud.

Vali “Motion” menüüst “change” plokid. Vasakule-paremale on x- telg ning üles-alla on y-telg. Vasakule ja alla vajavad numbri ette “–“ märki.

Mine tagasi “Device” menüüsse ning käivita programm LIVE režiimis.

Pane pandakaru suurele ekraanile ja asu mängima. 

Lisasin kontrolliks ka LED värvid, et teada, kas programm üldse tööle läks.



Võid oma ekraani (tausta) kujundada vastavalt soovile, panda vahetada mõne teise tegelase vastu ning lisada veel tegelasi, mida juhitav püüda või vältida saab, et huvitavam oleks.









.


















Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Masinõpe mBlock programmis

See on kõrvalpõige, mille jaoks tegelikult ühtegi robotit või lisaseadet vaja ei ole, piisab arvutist ja veebikaamerast, kuid seda saab seostada ka robotiga ehk kui tuvastada objekt 1, siis robot peab tegema midagi jne. Ilmselt peab robot töötama "Live" režiimis ja kontrollerisse laetud ning iseseisvalt kasutatuna ei pruugi programm tööle hakata.  Masinõppe jaoks tuleb “Sprite” ehk tegelase alt lisada õpetatava masin.       Menüüribale tekkib sinakasroheline mumm tähtedega TM Vajutades "Training model" nupule, saame alustada kaamera "õpetamist". Masinale saab "õpetada" korraga selgeks kolm objekti lisades igale neist antud objektist erinevate nurkade alt tehtud pilte. Igale objektile tuleb ka nimi anda. "Õpetamise" lõpetamisel vajuta valik "Use a model" TM menüüsse on nüüd tekkinud uued valikud. Programmis on vaja anda igale tulemile ka reageering. Ma valin muusika ploki ning annan igale tulemusele erineva helikõrguse. Kuna ka

mBot2

 mBot2 mBot2 on võrreldes varasema mudeliga säilitanud oma raami ja peamised mõõdud. Ultrasonic andur näeb huvitavam välja. Varasema valgusanduri asemel on "kõhu all" RGB värviandur. Läbipaistva korpuse alt paistab ümmargune aku ning kontroller CyberPi on lihtsalt eemaldatav ning seda saab robotist sõltumata kasutada ka teistes projektides. Programmeerides ei saa mBot2 lisada kui seadet (Device). Seadmena on programmeerida vaja CyberPi kontrollerit ning kõik ülejäänud moodulid (liikumine, ultrasonic, RGB värviandur, Smart camera...) tuleb igaüks eraldi lisada. CyberPi kontroller Varustatud värvilse ekraani, Joystick nupu, ruudu ja kolmnurga kujuliste nuppudega ning külje peal asuva kontrollnupuga, mida programmidesse ei panda ja millega saab programmi vajadusel katkestada. Sisse on ehitatud veel mikrofon, kõlar, kallutusandur ipm. Ekraani puhul on huvitav see, et kui vahepeal puhastamise käsku ai anna, hakkab see asju kuvama n.ö. mitmes kihis ehk üksteise peale. Mõned n

Neuroni andurid

 Neuroni andurid on magnetühenduste abil ühendatavad plokid / klotsid, mida saab kasutada nii iseseisvalt, kui ka programmeeritult või Codey Rocky robotiga ühendatult. Ühilduvad LEGO klotsidega ja kõigi Makeblocki poolt toodetud mehhaaniliste osadega, et luua suuremaid projekte. Müügil on kaks erinevat komplekti: Makeblock Neuron leiutajakomplekt on vähemate klotsidega. Lisatud on papist detailid ja projektide loomise õpetused.  https://www.insplay.eu/slides/slide/neuron-leiutajakomplekt-51 Makeblock Neuron loomelabori komplekt on kallis, kuid väga paljude rohkemate andurite ja täituritega. Saab kasutada loodusainete tundides aga ka kunstiõpetuses ja keeleõpetuses.  Neuroni komplektides olevaid klotse saab soetada ka eraldi. (Näiteks võib osta kahe toiteplokiga loomelabori komplektile lisaks LED maatriksi ja Funny Touch sensori, mis minu kogemuse põhjal kõige rohkem kasutust leiavad.) Ideid ainetundideks. Loodusõpetus.  Vaja läheb : toiteplokk, temperatuurianduri plokk ja andur, valgus