Otse põhisisu juurde

Halo Code

  

HaloCode on Makeblock firma väikesemõõduline kontroller (diameeter 45 mm). Seda saab programmeerida mBlock tarkvaraga nii arvutist kui tahvelarvutist. Seadmele on sisse ehitatud 12 individuaalselt programmeeritavat LED tuld, 4 puuteandurit, nupp, kallutus- / liikumisandur, mikrofon ja Wifi moodul. Lisaks saab ühendada alternatiivse toite või erinevaid andureid / täitureid.

HALOCODE KONTROLLERI PROGRAMMEERIMINE ARVUTIS

Ava mBlock rakendus 


(kui seda arvutis veel ei ole, lae see alla aadressilt https://mblock.makeblock.com/en-us/download/ )

 

Ühenda Hello Code kontroller  USB juhtme abil arvutiga.

Lisa Device loetellu HelloCode VAJUTADES + add nupule. (CyberPi võid ülevalt nurgast ristist kustutada.)

                 

 

 

 

         

Ühenda seade vajutades Connect. Vajadusel luba Frimmware Uptate.



Programmi käivitamiseks on kaks režiimi. “Live” laseb juhtmega ühendatud kontrolleris programmi käivitada arvutis plokile klikates. “Upload” laeb programmi kontrollerisse ja seda saab kasutada ka arvutiga ühenduses olemata alternatiivse toite (patarei) ühendamisel.

 

TULEDE PROGRAMMERIMINE ARVUTIS

Selles tegevuses võib Halo Code kontroller jääda oma karbi sisse. Programmi laadimiseks jäta alguses “Live” režiim.

Vali programmi alustamiseks kollane “Events” menüü. Alustamiseks on hea valida plokk rohelise lipukesega. 


Järgmiseks vali lilla “Lightning” menüü.


Katseta esimese "LED animation" plokiga. Noolekesest saad avada rippmenüü ning proovida erinevaid animatsioone. Kui valik tehtud vajuta rohelisele lipukesele.


Võid luua oma värvikombinatsiooni. Vali järgmine plokk “show”. Ringile klikates avaneb suurem pilt, kus saad ise LED tulede värve muuta, neid põlema või kustu programmeerida.



Kui paned mitu samasugust plokki kuid erinevate  värvikombinatsioonidega, saad luua oma animatsiooni.

Plokil olevalt ringilt on näha ka loodud värvikombinatsioon.



Soovides luua kordust, vali oranžikast  “Control” menüüst repeat plokk. Saad ise määrata, mitu korda program töötab. Igaveseks korduseks vali “forever”.

Et aeglustada tulede muutuseid, saab lisada ootamise ploki, kus võid jälle ise otsustada, kui kaua ühel plokil töötada lased.



 Proovi ka teisi LED tulede programmeerimise plokke.

 Üleliigsed plokid lohista algmenüüsse tagasi. Tekib prügikasti märk ja need plokid kaovad.

Viimaseks võid proovida programmi laadimist Upload režiimis. Vaheta alguses olev kollane rohelise lipukesega plokk välja "When button is pressed" ploki vastu.




Vajuta režiimi vahetusel juurde tekkinud Upload nupule

Kui programm kontrollerisse laeb, vilgutab kontroller korraks tuledega. Vajuta kontrolleri keskele ja programm käivitub.

Proovi ka teisi alustamiseks pakutavaid plokke "Events" menüüst.

HALO CODE SENSORID. 

NUPP JA PUUTEANDURID.

PROGRAMMEERIMINE ARVUTIS.




Andurite (sensorite) kasutamiseks  tuleb kontroller karbist välja võtta ja alles siis arvutiga ühendada.

Käivita mBlocki rakendus. 

Ühenda seade rakenduse siseselt. Vajadusel tee uuendus.

Vali “Events” menüüst programmi seadistamiseks “When button is pressed” ja loo selle järel lihtne programm. Näidistes kasutatud eelmises tegevuses tehtud LED tulede programmi. Juhendi algus kattub kordamise mõttes eelmise tegevuse lõpuga.

Jälgi programmi käivitamise valikuid selles alas, kus seadet ühendasid. “Live” variandis saad programmi käivitada programmile klikates. “Upload” variandis laetakse programm kontrollerile ja käivitamiseks tuleb vajutada kontrolleri keskel olevat sinist nuppu.

Kontrollerisse laetud programmi saab hiljem kasutada ka alternatiivset toiteallikat (patareipesa) kasutades ilma arvutiga ühendamata.




Proovi ka “shaking” plokki. Programmi käivitamiseks tuleb kontrollerit tugevasti raputada. Sujuv liikumine programmi ei käivita.

Puuteandureid on kontrolleri küljes neli ja need kannavad numbreid 0, 1, 2 ja 3.

Noolega rippmenüüst saad jälle valida, millise sensori / anduri peale programm reageerib.



Tee mitme valikuga programm. Kui puudutakse ühte sensorit on tagajärg 1 ja teist sensorit puutudes on tagajärg 2.

Sama ülesannet saab lahendada ka tingimuslause abil ühe plokireaga.

Vali stardiks “Event” menüüst “When button is pressed”

Vali “Control” menüüst plokk “if –then - else” (kui – siis – muidu)


Vali punakast “Sensing” menüüst

 Lohista plokk “if” ja “then” vahel olevasse tumedamasse alasse ning määra sensori number. 

Määra, mis juhtub, kui sensorit on puudutatud ja aseta plokid esimesse vahesse.

Määra, mis juhtub siis, kui sensorit ei puudutata ja aseta plokid teise vahesse “else” (muidu) järele.

Et programmi saaks korduvalt katsetada, võta “Control” menüüst kordus “forever” (igavesti) ning aseta see ümber kogu programmi. Lae programm kontrollerisse “Upload” ning katseta.

Asenda puuteandur kallutusega  ning proovi uuesti. 



Proovi korduse sisse panna mitu erinevat “if” tingimust.

KALLUTUSANDUR KUI PULT.

Arvutis. Kontroller võib jääda karpi.

Ava MakeBlock rakendus. Loo programm, kus ekraanil olev pandakaru liigub vastavalt kallutusanduri asendile. Selleks:

Ühenda Halo Code kontroller. Vajadusel tee uuendus. Vali “Live” režiim.

Lisa seadmete loetellu Halo Code kontroller. Võid CyberPI kustutada.

Loo Halo Code programm: vajutades lipule programm käivitub. Kui kallutusandur on vasakule saada sõnum “vasakule” ja nii kõigi nelja “ilmakaare” kohta (vasak, parem, üles, alla). 

  • “If-then” ploki saab “Control” menüüst ning kallutusanduri omad “Sensing” menüüst. 
  • Kallutusanduri asendit saab määrata rippmenüüst. 
  • Lipukesega alustusplokk ning sõnumi saatmine on “Events” menüüs.
  • Sõnumi puhul vali “New message” (uus sõnum) ja anna sellele arusaadav nimi. 

  • Loo pandakaru programm. Vali vasakult seadmete (Device) asemel tegelased (Sprites)

    Kui soovid võid muuta nii tegelast kui tausta, kuid ära sellesse loometegevusse liiga kauaks takerdu.
    Loo oma tegelasele programm, kus vastava sõnumi saamisel tuleb liikuda vastavas suunas.
    • Sõnumi saamine on kollases "Events" ehk sündmuste menüüs.
    • Liikumine on heledamas sinises "Motion" ehk liikumise menüüs.
       Pea meeles, et paremale-vasakule on X-telg ning üles-alla on Y-telg. Mõlemal teljel tuleb ühele liikumissuunale panna negatiivne (miinusmärgiga) number (vasakule, alla).



    Mine tagasi Device seadesse ning käivita sealt programm. Oma pandakaru võid panna suurele ekraanile. 
    Kiirematele lisaks:
    • Võid lisada veel tegelasi (asju, mida püüda või vältida) ning luua punktiarvestuse.
    • Võid muuta oma programmi kasutades kallutusanduri asemel hoopis puuteandureid (selleks tuleb kontroller karbist välja võtta ja uuesti arvutiga ühendada). 
    Kahe seadme omavaheline suhtlus

    Kaks HaloCode seadet suhtlevad omavahel üle õhu LAN võrgus. Veidi segadust tekitav, sest arvutitel on LAN võrk juhtmetega ühendatud. Tuleb tagada kummalegi seadmele toide (akupank, laadimisjaam, arvuti...) Peale CyberPi eemaldamist programmist (soovituslik) tuleb lisada KAKS HaloCode seadet ja kummalegi teha oma programm. Ise tegin lihtsa näidise, et seadmeid karbist välja võtma ei peaks. Kasutasin kallutusandurit ja LED tulesid.

    1. HaloCode on see, mis seab üles võrgu ja hakkab saatma sõnumeid. Erinevalt oranžidest sõnumitest peab LAN sõnumitel kõik käsitsi trükkima. Rippmenüüd ei teki. Õpilastel võib juhtuda, et tekkivad kirjavead sõnumite nimedes ja kood on seetõttu vigane.


    2. HaloCode ühineb üles seatud võrguga ja hakkab vastu võtma sõnumeid ning nendele reageerima.

    Üksinda kodus töötades läks programmi loomisele ja seadmete käivitamisele alla kümne minuti. Koolis klassitunnis tekib ilmselt probleeme LAN ühendustega. Ilmselt tuleb eelnevalt paaridel LAN ühenduste nimed kokku leppida, et erinevate paaride LAN ühenduste nimed ei kattuks. Minu kood mõlemale seadmele oli ühes arvutis ja ühes programmis. Praegu puudub veel kogemus, kas erinevates arvutites tehtud programmid ka omavahel tööle hakkavad. Ka ei ole jõudnud katsetada, kui kaugele seadmete omavaheline LAN ühendus ulatub. Minu seadmete vahe oli alla meetri.



    Järgneb....










    Kommentaarid

    Populaarsed postitused sellest blogist

    SmartCamera

    Võimalus õppida nutikaamera funktsioone. Nutikaameraid kasutatakse tööstuses, liikluses, meditsiinis ja mujal juba päris palju. Nutikat kaamerat saab soetada nii eraldi kui ka suurema komplekti (Asjade internet - õppekomplekt ja Asjade internett - robootikakomplekt) koosseisus. Mõõtudelt pisut alla 5 cm (48mm) külgedega ja umbes 2 cm paksusega. Kaameraga on kaasas tavaliselt sama suur aku, värvilised pallikesed, triipkoodide kaardid ja hulk juhtmeid. Isegi roboti külge ühendatuna vajab kaamera lisaks oma toidet.  Kaamerale on sisse ehitatud ka kolm tugevat LEDi, millega vajadusel oma teed valgustada. Olen suutnud kaamera tööle saada koos CyberPi kontrolleri ja mBot (1) robotiga. HaloCode kontrolleriga ma pole veel katsetanud. mBot2 roboti puhul ei ole ma avastanud veel pistikut, kuhu kaamerat ühendada saaks. Pistik, mille kaudu CyberPi kaameraga ühendada, jääb kontrolleri ühendamisel robotiga sellisesse kohta, et ükski juhe sinna enam ei mahu. Ka juhendites ja videotes on SmartCameraga

    Masinõpe mBlock programmis

    See on kõrvalpõige, mille jaoks tegelikult ühtegi robotit või lisaseadet vaja ei ole, piisab arvutist ja veebikaamerast, kuid seda saab seostada ka robotiga ehk kui tuvastada objekt 1, siis robot peab tegema midagi jne. Ilmselt peab robot töötama "Live" režiimis ja kontrollerisse laetud ning iseseisvalt kasutatuna ei pruugi programm tööle hakata.  Masinõppe jaoks tuleb “Sprite” ehk tegelase alt lisada õpetatava masin.       Menüüribale tekkib sinakasroheline mumm tähtedega TM Vajutades "Training model" nupule, saame alustada kaamera "õpetamist". Masinale saab "õpetada" korraga selgeks kolm objekti lisades igale neist antud objektist erinevate nurkade alt tehtud pilte. Igale objektile tuleb ka nimi anda. "Õpetamise" lõpetamisel vajuta valik "Use a model" TM menüüsse on nüüd tekkinud uued valikud. Programmis on vaja anda igale tulemile ka reageering. Ma valin muusika ploki ning annan igale tulemusele erineva helikõrguse. Kuna ka